המילים ועל השירים באלבום תשע
להאזנה חופשית לכל האלבומים בבנדקאמפ https://avnerstrauss.bandcamp.com /
האלבום חדש ו 18 שירים בפטיפון להאזנה או הורדה
http://patiphon.co.il/music/svo3809QSZ?fbclid=IwAR0aH-Fqh9YF-j0IzecHKj2F4xJwg534t4lJIxLrDoiWBGwFfp1QwSM8WjU
תשע – מילות השירים אבנר שטראוס
לרכישת האלבום הפיזי ראה חנות האתר
צד אשִׁיר בִּשְׁבִילֵךְאֶת הַשִּׁיר הַזֶּה כָּתַבְתִּי עַכְשָׁו דְּרָכֵינוּ מִתְפַּצְּלוֹת מִלִּים לֹא יְרַפְּאוּ נכתב כקטע גיטרה נושא ווריאציות על מהלך הרמוני פשוט בהשראת סיגנון, שהיה מקובל בספרד במאה ה – 17 בויחואלה, הסבתא של הגיטרה הקלאסית שאנו מכירים. אל השיר הצטרף הטקסט, שהיה בנוי על השורה האחרונה: "שתיקה היא גשר תחתיו זורמות מילים", שליוותה אותי מאז שנות השבעים כשורת מפתח לשיר. השיר נכתב בערך ב 2010 והתגבש לאט כמו גם הוריאציות שנבחרו . ~ אבנר אִם אַתְּ נוֹהֶגֶת, פִּתְחִי אֶת הָרַדְיוֹאֶל הָחִיטָה לֹא יָשׁוּב הָלֶחֶם גַּם הַלֶּחֶם שֶׁאַתָּה אוֹכֵל הָיָה אִם אַתְּ נוֹהֶגֶת פִּתְחִי אֶתֶ הָרַדְיוֹ שְׁלַח לַחְמְךָ עַל הַמַּיִם גַּם הַיַּיִן שֶׁאַתָּה שׁוֹתֶה הָיָה לַשִּׁיר הָזֶה אֵין שְׁאַר רוּחַ בְּתוֹך כֹּלֹ אִצִטְרוּבָּל
1996, הוקלט באולפני תות לשעבר קולינור. ארבעה אלמונים פרצו עם אלות בייסבול לאולפן בלילה, קשרו את הטכנאי וחברתו וריסקו את האולפן. הסרט של השני אינץ' ניצל וב 2016 הקלטתי את השירה מחדש, רעייתי שרלה הוסיפה קולות , שיפצנו את השיר באולפני מצלול ובא לשיר רווח והצלה. הַכְּבִישׁ הַמָּהִיריוֹצֵא לַכְּבִישׁ הַפָּתוּחַ יוֹצֵא לַכְּבִישׁ הַמָּהִיר כֵּן אַתְּ כְּבָר בְּשֵׁלָה וַאֲנִי כְּבָר בָּשֵׁל בּוֹאִי וְנַחְגֹּג אֶת גּוּפֵינו הֵן אֵין לָנוּ בַּיִת אַחֵר אֶחַד עָטוּף בְּמוֹלֶדֶת אַחֵר עָטוּף בְּגוּף בּוֹאִי וְנַחְגֹּג אֶת גוּפֵינו הֵן אֵין לָנוּ בַּיִת אַחֵר
נכתב ב1990 וב 96/7 הוקלט באולפן תות לייב, עם שי בכר, זיו הרפז ונמרוד אלישר. רַעַםבַּמָּקוֹם בּוֹ אַתְּ נִמְצֵאת גַּם אֲנִי הָיִיתִי פַּעַם בַּמָּקוֹם שֶׁבּוֹ הָיִיתִי מִישֶׁהוּ אַחֵר נִמְצָא כְּמוֹ שֶׁהָיִינוּ פַּעַם כְּמוֹ שֶׁהָיִינוּ פַּעַם לִפְּעָמִים רוֹאִים בָּרָק וְאַחֲרָיו אֵין רַעַם "אך אם יום אחד בהיר פתאום יכני רעם ושוב אחזור להיות כמו שהייתי פעם" כשאתה בן חמישים מתחילה להבליח בך הכרה אחרת של הזמן החולף, לאט לאט נכתב השיר וב 2013 הקלטתי אותו באולפן של אלדד ירון, שגם ניגן בס והזמנו את ידידו מנער גדי בן אלישע-גיטריסט נפלא, לעלות עם גיטרה סלייד. ~ אבנר כּוֹבָעִיםמַעֲשֶׂה בְּאַחַת וְשָׁמָּה טוֹבָה שֶׁהָיָה לָהּ רָעָב לְגֹבַהּ יֵשׁ כּוֹבַע שֶׁחוֹבְשִׁים כְּשֶׁיּוֹצְאִים בָּעֶרֶב יֵשׁ כּוֹבַע כְּשֶׁחַם וְכוֹבַע כְּשֶּׁקַר הָיִיתִי טִפֵּשׁ עָשִׂיתִי טָעוּיוֹת זֶה סִפּוּר שֶׁקָּרָה בְּרֹבַע שֶׁל קוֹרְדוֹבָה כַּמָּה זֶה טוֹב וְכַמָּה זֶה נָעִים יֵשׁ כּוֹבַע שֶׁחוֹבְשִׁים כְּשֶׁיּוֹצְאִים בָּעֶרֶב כובעים , בלוז עם עיבוד ג'אזי וגיטרה ג'אז, בלוז 12 תיבות עם גשר בי בופ. החלק השני (הפזמון מתיבה חמש במבנה הבלוז יורד לחצי זמן), בנוסף, יש לו B Part עם הרמוניה סטנדרטית של בי-בופ ברידג', שבו אני שר מענה לעצמי בארבעה קולות. סקסופונים: מרק רוזן, חצוצרה: מסמפלר, תופים: ניר מנצור היקר. הוקלט ב 2006. ~ אבנר עַל אֵשׁ קְטַנָּה (סַבְתָּא אוֹמֶרֶת)סַבְתָּא אוֹמֶרֶת מָרָק טָעִים מִתְבַּשֵּׁל עַל אֵשׁ קְטַנָּה אֵשׁ גְּדוֹלָה בּוֹעֶרֶת סַבְתָּא מַדְלִיקָה סִיגַרְיָה לוֹקַחַת שְׁאִיפָה סָבְתָּא אוֹמֶרֶת שֶׁאֵשׁ גְּדוֹלָה שׂוֹרֶפֶת אֶת הַסִּיר סַבָּא אוֹמֵר שֶׁהָאֱמֶת אֵינָהּ צוֹעֶדֶת בְּרֹאשׁ חוּצוֹת אֵשׁ גְּדוֹלָה בּוֹעֶרֶת אַתְּ עַצְמָהּ הִיא מְכַלָּה
השיר החל מהשורה 'סבתא אומרת שמרק טעים מתבשל על אש קטנה' וממנו בא שם האלבום הראשון שלי "על אש קטנה" ,שהיה תקליט קאלט לרבים. השיר עוד לא היה אבל השורה ניקרה, עד שצמחה לשיר שלם, שהוקדש לסבתי האהובה חווה בובר –שטראוס אצלה גדלתי מספר שנים משמעותיות והעניקה לי את הזכות להכיר אהבה צרופה ואלטרואיזם. השיר התמזג עם קטע קאנטרי מקורי לגיטרה, שנקרא "דואט לגיטרה אחת" שהוקלט ב 1988 עם גיטרה מקסיקנית מצ'וקמקת ואהובה, ליווה אותי בהרבה הופעות מ 1975 , כשהייתי מופיע במועדוני מוזיקת קאנטרי ובלו גראס ועד שהופיע באלבום האינסטרומנטאלי הכפול "קו המשווה" ב-2013 כקטע פותח. הַקּוֹף וְתֵבַת הַנְּגִינָהאֲנִי זוֹכֵר אֶת הַמּוֹפָע הַנּוֹדֵד מִמָּקוֹם לְמָקוֹם הֵם נָסְעוּ וְיוֹם אֶחָד הֵיכָנְשֶהוּ לִפְנֵי שָׁנִים וְאִם תִּרְצוּ אֲנַגֵּן רַק בִּשְׁבִילְכֶם גיטרה, קול ומיקרופון אחד , 2005 , מוקדש לאמני הרג טיים השחורים והמופלאים במחצית הראשונה של המאה העשרים אמני הפינגר סטייל גיטר הראשונים. מעין ניגון של תיבת נגינה שהתחבר לי לשיר לריקודי דובים וקרקסים. ~ אבנר מַחְשָּׁבוֹתמַחְשְּׁבוֹת מַחְשָׁבוֹת בְּרֹאשִׁי מִסְתּוֹבְבוֹת בַּתַּחֲנוֹת שֶׁלֹּא יָרַדְתִּי שׁוּב לֹא אֵרֵד רַכָּבוֹת שֶׁל מַחְשָׁבוֹת עִם קְרוֹנוֹת שֶׁל זִכְרוֹנוֹת מַחְשָּׁבוֹת עַל דְּבָרִים שֶׁאָבְדוּ הָרְצִיפִים כְּבָר רֵיקִים וְאֵין אִישׁ בַּתַּחֲנוֹת מי ששר לא חושב מחשבות רעות – היה נושא לחשיבה מרובה ומשמעותית עבורי, שיר קאנטרי והיחידי שבו זכיתי לנגן גם על לאפ סטיל גיטר של פנדר משנות החמישים. ~ אבנר אֲנִי כָּאן עַכְשָׁוהָיִיתִי בְּמָקוֹם שֶׁהָיָה בּוֹ מֶלַח בְּכָל מָקוֹם אָהַבְתִּי לִהְיוֹת בְּכָל מָקוֹם אָהַבְתִּי לִחְיוֹת הָיִיתִי בְּמָקוֹם קָשֶׁה כְּאֶבֶן בְּכָל מָקוֹם אָהַבְתִּי לִהְיוֹת בְּכָל מָקוֹם אָהַבְתִּי לִחְיוֹת שבני תום חזר מטיול איתנו בשמורת דן החליט שתחנת הקמח שם היא תחנת מלח , הוא שר (בן שלוש אז) 'הייתי במקום שהיה בו מלח' , והייתי חייב להמשיך במילים ולחן את השורה שלו, טרחתי מעט והשיר קלח. ~ אבנר |
צד בלוּ הָיִיתִי צִפּוֹרלוּ הָיִיתִי צִפּוֹר שֶׁעָפָה אַךְ אֲנִי אֵינֶנִּי צִפּוֹר גָּבוֹהַּ גָּבוֹהַּ מָעַל כֻּלָּם לוֹ יָכֹלְתִּי לִרְכֹּב עַל קַרְנַף
מעין שיר נונסנס לילדים גדולים עם לחן רציני והרמוניה ג'אזית מעין בוסה נובה ואחד הלחנים האהובים עלי. בַּלַּיְלָה יָרַד הַגֶּשֶׁםהָיִיתְ בַּחֲלוֹמִי שֶׁנֻּפַּץ וּבַלַּיְלָה יָרַד הַגֶּשֶׁם הָאֲנָפוֹת עָבְרוּ בָּעֶרֶב הָאַרְנָבוֹת הַלְּבָנוֹת בַּלַּיְלָה וּבַלַּיְלָה יָרַד הַגֶּשֶׁם לא על כל שיר צריך להגיד הרבה, זיו הרפז-בס יקי לוי-הקשה, אבוב אוריאל-חלילית טנור, אני-גיטרה קלאסית, אולפן תות, 1998. נכתב לרעייתי שרלה פעם ב- 88, כשמצאתי את ביתי מוצף אחרי לילה של גשם כבד. ~ אבנר עַצְבוּתבָּרְחוֹבוֹת נִשְׁאֲרוּ אִישׁ עוֹמֵד עַצְבוּת
תמונה של חורף אחד בבוסטון, שהצטיירה במילים ונארגה אל לחן עם הרמוניה מיוחדת שיורדת בטונים שלמים. נכתב ב1976, הוקלט כנעימה אינסטרומנטלית ב 87. נוסף חליל ב 1997 ויצא לאור כקטע אינסטרומנטלי באלבום הכפול "קו המשווה" 2012, עברו הרבה שנים עד שהעזתי לשיר אותו. אֶפִּיזוֹדָה מִינוֹרִית
קָמָה עִם שַׁחַר מֻקְדָּם כַּמָּה אָרְגָה בַּמָּנוֹר כָּךְ הִיא עָצְמָה לְבַדָּהּ עַצְבוּת אֲרוּגָה כֹּה עָמֹק אחד מאלו, שבהם קודם נולדה המנגינה ואחר כך המילים בעברית ואחר כך באנגלית. כתוב כמו סטנדרד ג'אז ותודה למיק גודריק מורי דאז 1976 על התרומה ההרמונית של אקורדים בתיבה 7. ~ אבנר הַזִּכָּרוֹן הוּא כְּמוֹ מִזְרוֹןיֵשׁ לָהּ לֵב מִפְּלַסְטִיק הַזִּכָּרוֹן הוּא כְּמוֹ מִזְרוֹן מָה זֶה עוֹזֵר לִי שֶׁהָיָה פַּעַם טוֹב כְּמוֹ מְרַגֵּל שֶׁל מַחְשָׁבוֹת הַזִּכָּרוֹן הוּא כְּמוֹ מִזְרוֹן מָלֵא חֹרִים הַזִּכָּרוֹן הוּא כְּמוֹ שָׁעוֹן הַזִּכָּרוֹן הוּא כְּמוֹ מִזְרוֹן מָלֵא חֹרִים סִיּוּר מֻדְרָךְ קָצָר אֶצְלִי בַּזִּכְרוֹנוֹת עם שלושה מוזיקאים נפלאים: שי בכר, יקי לוי וזיו הרפז. במהלך 1986-7 ישבנו בסשן באולפן ולאחר שהקלטנו הרבה שירים מתוכננים מורכבים ושלמים מבלוז ועד שירי ילדים , פתחתי פנקס שירים הנחתי על ברכי ובאופן ספונטני זרמנו ואילתרנו על פי טקסט שהיה בו, בסגנון קברטי שהושפע מברטולד ברכט, קורט וייל והדלתות וזרם כתיבה אסוציאטיבי שהיה מקובל פעם. יקי הוסיף כטוב ליבנו בגרס את הנאום המדוקלם בג'יבריש גרמני , באולפן תות שהיה קולינור המיתולוגי ברח' הארבעה. מתקשר לי ליום השואה, כשזכרון פרטני וקולקטיבי מתמזגים. ~ אבנר הָעוֹלָם וַאֲנִי *אִם רַק אֲנִי הָיִיתִי עָצוּב אִם הָעוֹלָם הָיָה עָצוּב אַךְ לָעוֹלָם וְלִי אָבוּד * בְּהַשְׁרָאַת הַמְּשׁוֹרֵר האידי אַבְרָהָם רייזין שיר עצוב שכתבתי בהשראת אבי השירה האידית אברהם רייזין . אהבתי את הצביון שקיבל מעין עממי ימי ביינימי אירי בריטי מזרח אירופי באינטרפרטציה אישית, עם: אלי מגן-קונטרבס, נעם דיין-קמנצ'ה, אייל סלע-קלרינט, נור בר גורן-הקשה ואני בגיטרה. ~ אבנר מֶשִׁי דַּמֶשֶׂק ( שירין וְשִׁירָז)
שִׁירִין חִלְּלָה אֶת כְּבוֹד הַמִּשְׁפָּחָה עַל מֶשִׁי דַּמֶשֶׁק רָקְמָה הִיא בְּחוּט זָהָב נַעֲרָה רָעָה מִבַּיִת טוֹב בִּלְעָדֶיהָ לֹא תּוּכַל לִחְיוֹת עַל מֶשִׁי דַּמֶשֶׂק רָקְמָה הִיא בְּחוּט זָהָב שיר שנצנץ לי בדרך להופעה עם נעם דיין, כשהתחיל לנגן בקמנצ'ה בנוסף לגיטרת הבלוז והוקלט שנה לאחר מכן עם נעם, אלי מגן קונטרבס אייל סלע כלי נשיפה ונור בר גורן בהקשה ואני בגיטרה, גם קלאסית פרטלס. כבר בתחילת שנות השבעים לפני שהמושג מוזיקת עולם נראה באופק למדתי מוזיקה ערבית בחליל כפול (ירול) אצל מורה דרוזי מבית ג'אן ומשהו ממנו ומשפחתו ילווה אותי כל חיי. ~ אבנר מִשְׁתֶּה בַּשָּׁמַיִם *
זֶה שִׁיר פָּשׁוּט שֶׁנִּכְתַּב לְעַצְמִי אֲנַחְנוּ נַעֲרֹךְ מִשְׁתֶּה בַּשָּׁמַיִם וּמַלְאָךְ קָטָן יְנַפְנֵף בִּכְנָפוֹ אֲנַחְנוּ נַעֲרֹךְ מָשְׁתָה בַּשָּׁמַיִם שָׁם תִּרְאִי אוֹתִי מְשֻׁחְרָר וְחָפְשִׁי אֲנַחְנוּ נַעֲלֶה בְּסֻלָּם לַשָּׁמַיִם אֲנַחְנוּ נַעֲרֹךְ מָשְׁתָה בַּשָּׁמַיִם …
מוקדש לכל אלה שאהבתי ולא הספקתי ולאלו שאהבו ולא הספיקו, שיר על השטחיות והזמניות של חיים וחברויות בניגוד למעט המעט העמוקות והנדירות. מוקדש לכל אלו שהספיקו והספקתי לעשות להם רק איזה לייק. לַיְלָה טוֹבעַל הַקִּיר בְּתוֹךְ חַדְרִי קוֹרֵץ לַחֲבֵרוֹ פָּנָס הָרְחוֹב בַּחָצֵר בְּתוֹךְ הַדְּלִי גַּם הוּא וַדָּאי רוֹצָה לֶאֱהֹב לִפְעָמִים אֲנִי מְאֹד שׁוֹזֵר אֶת הַזְּרִיחָה בַּחוּט זָהוֹב רוּחַ בְּעָנָן לָבָן עֲצֹם עֵינֵיךָ וְהַפְסֵק לַחְשֹׁב לַיְלָה טוֹב לַיְלָה טוֹב בּוֹאִי תַּחֲזִיקִי אוֹתִי. .. קָרוֹב |