מאמר על מוזיקת הבלוז – מאמר על בלוז בעברית – בלוז בישראל / אבנר שטראוס
הערות (ליינר נוטס) לאלבום "בלוז האור הגנוז" / אבנר שטראוס (2014)
לאלבום החדש דצמבר 2016 הבלוז של תל אביב
הקדמה
הבלוז הוא מעיין בלתי נידלה, ארבעה וחצי עשורים אני עוסק בו, ז'אנר שבערך פעם ב- 10 שנים אני שב אליו במקביל ליצירה בתחומים אחרים, וחוזר אליו עם חומרים חדשים, טובנות (תובנות טובות), רעיונות ושמחה.
המאמר נכתב על ידי אבנר שטראוס © (אין להעתיק חלקים מהמאמר ללא אישור המחבר בכתב)
I הבלוז
הומור בבלוז
הבלוז שופע הומור והומור הוא חלק בלתי נפרד מהבלוז. הומור הוא כלי בבחינת מגן, המכסה על כאב. "צוחק רק כדי לא לבכות" "I'm Laughin' just to keep from cryin'"
שירת הבלוז
בלוז הוא הצורה הפואטית הלירית החשובה ביותר שהתפתחה במאה ה 20 , מבחינת צורנית, מבנה משקל קצב ועקרונות חריזה. צורתו הפואטית של הבלוז היוותה את הבסיס ואבני היסוד למוזיקת הרוק, בכל עשור נוסף נדבך כמו שניתן לראות. כל משוררי הרוק החשובים כגון בוב דילן , ליאונרד כהן שולטים בבסיס הפואטי של הבלוז על בוריו תרמו לו ונעזרו בו. הבסיס הפואטי של הבלוז הוא בסיס טבעי בשפה האנגלית, שבלעדיו לא היתה נבנית תרבות הרוק וכנגזרת הפופ. עם זאת, נותר הבסיס הפואטי של הבלוז במידה רבה זר לשפות אחרות במשך שנים רבות, בניגוד למשל לצורת הסוניטה שבה טרחו כל כך הרבה משוררים עד כי הפכה שגורה ומוכרת בשפות רבות. פרספקטיבה מעניינת כששומעים בלוז מתורגם לרומנית שוודית או איטלקית וכמובן גם בשפות האלו שרים בלוז, כשאתה שומע בלוז בשוודית אתה מחייך ומבין אולי איך לאוזן אמריקאית נשמע בלוז בעברית.
צורה פואטית
הטקסטים של הבלוז הם צורה פואטית שלא זכתה למידת התייחסות הראויה לחשיבותה בשירה העולמית. הבלוז הוא הצורה הפואטית הלירית החשובה ביותר שנוצרה במאה ה-20 במערב. הבלוז הוא צורה פואטית פולקלוריסטית שהחלה את דרכה כזעקה ספונטנית.
אדם שחור שב מן העבודה לאחר ששר שירי עבודה שיתנו קצב לעבודת הצוות ולאחר שבימי ראשון שר את שירי הדת הגוספלס בכנסיה, בשאר ימות השבוע ולעת ערב לאחר צאת החמה והנשמה הוא שר את הבלוז.
בלוז במקור הוא מוזיקה של ערב ראגה של לילה ( ראגה מונח מוזיקלי הודי ) , וחשוב יותר, הבלוז הוא שיר של אדם בודד ויחיד, בניגוד לשירי הדת ושירי העבודה במסורת של המוזיקה השחורה . כל עם מבטא את הבלוז שלו בדרך אחרת, ההרגשה של הבלוז משותפת לכל יושבי תבל ובפרט למדוכאים. לפורטוגזים יש פאדו לספרדים פלמנקו נאמר סיגריאס או טרנטוס ליוונים את הרמבטיקו . ועוד לכושים יש בלוז , לשחורים… כי עדיין לי כושי היא מילה תקינה באופן אישי אבל לצבועים שחור יפה להם . מאז שחר נעורי עת במשובת נעורים וצמא למוזיקה אחרת "סחבתי" את תקליט הבלוז הראשון מחנות כי לא היה כסף וכי אלבומי בלוז היו נדירים בישראל של שנות השישים, זו היתה מהדורה צרפתית של ביג ביל ברונזי משנות החמישים וזה היה בשנות השישים. נחרטו בי המילים כמו סימן מכווה על בקר אבל בלב . לאט לאט גם למדתי מעט ולאט לאט התחלתי לשיר את הבפנים החוצה . בלוז נכתב במקצב פנטאמטר יאמבי , יאמבוס. הנה שורות מתוך סט. לואיס בלוז. וו.סי הנדי 1914
יש כאן שתי שורות של 10 הברות הדגש תמיד על ההברה השניה ביאמבי. והן מתחרזות כאן החרוז 'חופשי'.
לבלוז יש מבנה כמו להייקו יפני שהוא צורה פואטית עתיקה.
המשותף הוא מבנה קצר מאוד של מספר שורות קצב והברות, אך הבלוז במשך השנים נהיה גמיש צורנית תוך שהוא שומר על יסודות ומרכיבים בסיסיים. החזרה השירית על השורה הראשונה מאפיינת את הבלוז.
בלוז בניגוד לגוספלס ושירי העבודה ששרו בקבוצות שירת רבים היתה שירת יחיד. אם הבלוז הוא השאלה החילונית הגוספל הוא התשובה הדתית.
בלוז בניגוד לגוספלס ושירי העבודה ששרו בקבוצות שירת רבים היתה שירת יחיד. אם הבלוז הוא השאלה החילונית הגוספל הוא התשובה הדתית. "התעוררתי בבוקר לא היה לי חשק לקום (כאן באה תשובה של הכלי או הקהל או שניהם)
התעוררתי בבוקר לא היה לי חשק לקום (כאן באה תשובה של הכלי או הקהל או שניהם)
הבטתי מסביב והכל נראה עקום" (בלוז של א"ש)
אם היו לו שומעים היו מזדהים בקריאות או יה וכדומה, החזרה היתה להדגשה וכדי לודא שהשומעים איתו ירדו לסוף דעתו ואז מגיעה שורת הסיכום או הפאנץ' במדה ולא היו שומעים לעיתים השר הזמר מעודד את עצמו 🙁 באו יה וכו'
מיליוני שירי בלוז במבנה זה נכתבו ועוד רבים יותר הושרו כאשר תמצית הבלוז היא אלתור, גם של הטקסט ומביעה מצב קיומי נתון ברגע מסוים. כאשר 3 שורות כאלה נחשבות לבית וכמה בתים לעיתים שניים שלושה או יותר יוצרים טקסט של בלוז שלם. בבלוז הבסיסי 2 תיבות שירה ושתי תיבות מענה בנגינה כאשר מדובר מדובר בנגן יחיד. הבלוז שהחל כצורה ספונטנית מאולתרת של איש בודד המתנה לעצמו או לכמה חברים את צרותיו כדי לשעשע או לנחם אותם הוא מנחם, בבחינת צרת רבים חצי נחמה ( חצי קינה 🙂 ] הפך במשך השנים לאמנות כתיבה בשנות החמישים של המאה העשרים נולד לבלוז תינוק וקראו לו רוק'נ'קרול הפואטיקה של הבלוז הפכה ליסודות של הפופ המערבי ושל הרוק כשכותבים כמו ווילי דיקסון הפכו למשוררי הבלוז ונושאי קולו. אמצעי השיעתוק המודרניים עיקרו את תכונת האלתור של הבלוז החי במידה רבה וכך הבלוז השתנה. אין ספק כי כצורה פואטית הבלוז הפך למבנה הפואטי החשוב ביותר במאה ה-20 כאשר הוא משמש מצע גידול לכתיבה של שירה מדוברת וחברתית מאמירות פשוטות עד מורכבות יותר ופואטיות ראה בוב דילן או שיר מתוחכם כמו מגדל השירים של ליאונרד כהן ראו בנספח למטה מילות שירים כמו 'מגדל השירים' ו'מסובך בכחול'.
מבנה הרמוני ומבנה מלודי
לבלוז מעבר למבנה הפואטי יש גם מבנה הרמוני ומבנה מלודי אופייניים. המבנה המלודי נשען במקור על סולם פנטטוני שבא ממערב אפריקה במקור והתמזג במפגש בין התרבות האפריקאית לתרבות האירופאית בארה"ב עם הסולם המאז'ורי , כשהוא Super imposed על הסולם המאז'ורי, כלומר האלמנטים האפריקאים הוטבעו על ההרמוניות המערביות.
אם ננסה לתאר זאת בצורה ויזואלית זו מעין הכלאה, שנקראת בעיצוב בהתייחס למחברים "זנב סנונית" ובאנגלית "Dove tail" או "Nut feather". ההכלאה או המזיגה הזאת בין השניים מוסברת בפשטות גם על ידי כך שבעוד המלודיה המושרת נשענה על סולמות אפריקאים, הליווי בכלי הנגינה השתמש בהרמוניה אירופאית (באפריקה המוזיקה נטולת הרמוניה).
הסולם הפנטטוני הזה גם הפך לבסיס לרוק במערב באותה צורה שבה הפכו שורשי הטקסט לבסיס ולא היתה נוצרת לולא סולם הבלוז הפנטטוני.
הערה: גם הגוספל והמוזיקה הכנסייתית שבאה מאירופה נפגשו בדרך דומה מבחינה הרמונית ומלודית כשהמוזיקה הנוצרית הכנסייתית משפיעה על האפרו-אמריקאים שקיבלו על עצמם את עול הנצרות וכך שירי הדת האפריקאים מתמזגים ונוצר סגנון כנסייתי חדש שנקרא גוספל או ספיריטואלס.
האפריקאים שהגיעו לארה"ב זנחו במידה רבה את הפוליריתמיקה שהיתה נהוגה במרכז ומערב אפריקה לטובת המבנים הקצביים המרובעים ששלטו במערב.כך במקצב 4 רבעים נתון התפתחה לאיטה צורה דומיננטית מוסכמת של בלוז ב-12 תיבות.
למעשה מדובר בהטבעה super imposition של סולם פנטטוני מינורי על הסולם המאז'ורי. הסולם הפנטטוני, הוא סולם או מודוס בן חמישה תווים (פנטה 5 בלטינית) ישנם חמשיה סולמות פנטטונים הנגזרים מהמודוסים של הסולם המאז'ורי כאשר 2 חצאי טונים מושמטים. (בדו מז'ור מושמט התו פה והתו סי) זה בעצם המודוס הפנטטוני המאז'ורי העיקרי שמשתמשים בו במוזיקת קאנטרי ומוזיקה אמריקאית עממית.
התווים בסולם בלוז פנטטוני הם דו, מי במול, פה,סול,סי במול. אחד המאפיינים של הבלוז הוא השימוש ברבעי טון ולמעשה הראשון שנכנס לשימוש במוזיקה המערבית (במוזיקת המזרח רבעי טון הם חלק אינטגרלי). שירה של סולם פנטטוני ואחר כך נגינה על ההרמוניה של הסולם המאז'ורי הביאה להיווצרות "הצלילים הכחולים" Blue Notes שהם למעשה הצליל השלישי, החמישי והשביעי של הסולם המאז'ורי כשהם מונמכים.
ההנמכה נעשית בכלי מיתר על ידי משיכה – מתיחה של המיתר כדי להגביה צליל מסויים מעבר למקומו הטבעי שנתון על פי הסריג אל המטרה שהיא צליל גבוה יותר, מונמך.
לדבר זה היתה השפעה מרחיקת לכת ויסודית כחלק בלתי נפרד ממוזיקת הרוק שבה הגיטרה החשמלית היתה לכלי העיקרי, אי אפשר לתאר את תפקידי נגינת הסולו או העיטור בגיטרות בלי משיכות-מתיחות של המיתר.
והם נמשכו לכל גוון, כיוון וצבע אפשרי, נהיו אינספור "צלילים כחולים" במרכאות
מנגני גיטרה חשמלית בשנות השלושים ארבעים של המאה העשרים טי-בון ווקר לואל פולסון, אלמור ג'יימס בהמשך שלושת הקינגים בי.בי.קינג,
אלברט קינג, ופרדי קינג, באדי גיא, אלברט קולינס ועד לג'ימי הנדריקס ג'ף בק, ג'והני ווינטר ,סטיבי ריי ווהן,
ונגנים בריטיים שנוספו בעיקר ברוק של שנות השישים שבעים, ורבים אחרים ומבחינת תקופה ואילך… ויש הרבה ואילך).
כנגזרת של זה בג'אז הסולם העיקרי שבו השתמשו לבלוז היה המודוס המיקסולידי (החמישי) עם תוספות. התוים של המודוס החמישי דו,רה,מי,פה,סול,לה,סי במול,דו.
המבנה ההרמוני של בלוז 12 תיבות מבוסס על שלושה אקורדים בסדר הבא
//: I / I /I /I /IV /IV /I /I /V /VI/I/I (V) ://
הדרגה החימישית בתיבה השתים-עשרה, בסוגריים, היא אופציונאלית לצורך החזרה. שתי התיבות האחרונות, נקראות Turn Around , הסיבוב המשמש כחזרה להתחלה, ויש לו הרבה מאד וריאציות 'קלאסיות' קבועות ומקובלות שעל כל נגן להכיר.
בשלב מוקדם של התיעוד של הבלוז התפצל הבלוז מבחינה הרמונית ל-2: ג'אז-בלוז ובלוז. בשלב מוקדם זה של היפרדות ביניהם ניתן כבר לזהות בדברים הנוטים לג'אז בתיבות 9, 10 (בבלוז 12-תיבות) הדרגות ההרמוניות הן II ו V במקום V ו IV בבלוז העממי. שינוי לכאורה קטן זה יש משקל רב בהתפתחות של הבלוז והג'אז. הוריאציות ההרמוניות הגיעו כבר בשלב מוקדם יחסית ראה בלוז יחסית מורכב כמו בלוז לאליס של צארלי פארקר. מאידך כל וריאציה אפשרית על הבלוז נוצרה כיוצא דופן וכמה יוצאי דופן הפכו לוריאציות מקובלות של בלוז ב 8 תיבות או ב 16 תיבות. "לא מלאך", "בלוז חצי אחוז" באלבום בלוז חצי אחוז וכמובן הוריאציות שבאו במרכיב אחד למשל בבלוז המשתמש בהרמוניה מינורית כששאר המרכיבים הקבועים נשמרים
"I GOT TO LEARN THE TRUTH" חשמלי גן עדן בלוז כמובן כל זה נאמר מתוך היבט אישי, התבוננות ניתוח וביצוע במשך שנים רבות ושלל סיגנונות ולא אכנס כאן לספר שלם שיכול הייתי לכתוב על הוריאציות בהרמוניה של בלוז ובפרט בג'אז .
עם התפתחות הבלוז כצורה מוזיקלית אינסטרומנטלית בפני עצמה, השתכללו ההרמוניות ואזכיר כאן את צ'ארלי פרקר והביבופ שמתוך בחינה לעומק של החומר שלו מסתבר כי פרקר מבחינה הרמונית השתמש בבלוז ב-50% מהחומר שלו, בחמישים אחוז הנותרים התחלקו 25% וריציות על ריתם צ'יינג'ס על I Got Rhythm של גרשווין שנוגנו באופן מסורתי בסולם Bb, ו-25% וריציות על הרמוניות של שירים ידועים אבל עם נושא מלודי אחר על מנת להמנע מתשלום תמלוגים.
בעוד הבלוז-ג'אז והבלוז נפרדים בפרמטרים שונים זה מזה, צריך אוזן מיומנת והאזנה מושכלת כדי לזהות את המרכיבים המשותפים.
לצערי לא אכנס במאמר למורכבות והנושא המרתק של הרמוניה בבלוז והתפתחותה וההתפתחות ההרמונית של הבלוז-ג'אז אלו נושאים לספר בפני עצמו.
השפעה על התרבות המערבית
אוסיף ואומר שנושא שירת היחיד האינדיבידואלית היתה לו השפעה מכרעת, על התרבות המערבית ואם אני צריך להבחין במוזיקת רוק בין הרכבים בריטים ואמריקאים ניתן להבחין שבעוד גיבורי המוזיקה של ארה"ב הם אינדיבידואלים כיוצרים כמו בוב דילן וגיבורי תרבות אחרים שמעצבים את תרבותם של בני הנער כמכנה משותף רחב, באנגליה מירב גיבורי התרבות הם להקות של כמה יוצרים די אם אזכיר את הביטלס והרולינג סטונס, מתוך מאות.
במבחן הזמן, לבלוז "חיי מדף" ארוכים והוא תופס לעצמו מקום מכובד לצידם של הג'אז, המוזיקה הקלאסית, האופרה וסגנונות אחרים.
עם מהפכת האינטרנט המוזיקה הפכה להיות הגורם מספר אחד לעיצוב נפשם של בני נער והמכנה התרבותי הרחב בעולם בעוד להקות הפכו להיות "השאמאנים " המכשפים בהופעות ענק בפני השבט , הפך התוכן של יוצרים בודדים לסמן דרך עבורם. .
קומץ אמרות להגדרת מה זה בלוז
The Blues ain't nothing but a low down dirty chill.
If you never had them, I sure do hope you never will.
The blues is the roots; everything else is the fruits.~att. to Willie Dixon
Blues is the ball and chain of every western musician.
Audiences like their blues singers to be miserable.~att. to Janis Joplin
Jailing the Blues: Put the Blues behind 12-bars, doesn't nessasserily makes the bird sound truer. A.S
Jazz and Rock didn't come out of the blue, they came out of the Blues. A.S
ואם לפעמים אני נשמע כאילו בלעתי נייר זכוכית, זה בגלל שהתנפצו לי כמה חלומות ורסיסים נתקעו לי בגרון. א"ש
בפסטיבל ניופורט 1964 לפני הופעה מאחורי הקלעים מיסיסיפי ג'ון הורט היה מוריד את החליפה המהודרת שלו, ולובש את חליפת המסכנים, האוברול של הפועלים. (נאמנות לתדמית השיווקית).
למה לא תיקנו לסון האוס את השיניים? היה מספיק כסף? היה צריך לשמור על התדמית
בלוז הוא דמעה אקוסטית. א"ש
כחול (בלוז) זה השחור של פעם. א"ש
12 תיבות הוא מדד לבלוז גם אם לא היחיד, הוא מחייב ליריקה במבנה פואטי, טקסטואלי וחריזה באופן המיוחד לשירת בלוז.
תתי סגנונות: בלוז אקוסטי, בלוז חשמלי, בלוז שיקגו,בלוז עירוני, בלוז כפרי, בלוז-סול,בלוז-רוק,בלוז-ג'אז, בוגי ווגי.
II בלוז בעברית ובישראל
הופעות בלוז בישראל
בשנת 1972 קיימתי מופע חד פעמי שהופק ע"י משרד אמרגנות ג'רי כהן ושותפו אמנון או חיים סבן (הם הביאו באותה השנה את בי בי קינג לבניני האומה בירושלים) באוניברסיטה העברית בירושלים באולם וייס, גבעת רם. ערכנו חזרות מאסיביות במשך כחצי שנה לקראת המופע שכותרתו הייתה "הבלוז 1920-1970". המופע היה סולד-אאוט כ-350 צופים.
בתקופה של תחילת שנות השבעים, הדיסקוטקים הרגו את להקות הרוק והקצב ששלטו בשנות השישים ותחילת השבעים שהיוו עיקר המוזיקה לריקודים במועדונים ואולמות עד, עם הופעות חיות כמוזיקה לריקודים. מתנדבים שהגיעו מהארצות האנגלו-סקסיות מתנדבים בקיבוצים ועולים חדשים, הביאו וחיזקו את התרבות המוזיקלית האמריקאית ברחבי הארץ. ראוי להזכיר את המועדון הקטן ביוזמת מתנדבים בקיבוץ מחניים בשנת 1978, שהביא אל חורבת בית הכנסת הישן שליד הקיבוץ מידי חודש מופע מוזיקלי שבו נכחו חברי הקיבוצים ומתנדבים, קראו לזה סולם יעקב. במשך השנים זה הפך לפסטיבל דו-שנתי מוזיקלי גדול שפעיל עד היום וזוכה לאלפי מבקרים. זהו כנראה הפסטיבל העצמאי הותיק בארץ, "המימונה של האנגלו סקסים", בניהולו של מנחם וינוגרד. תוכן הפסטיבל על טהרת הפולקלור המוזיקלי האמריקאי והבריטי.
עד שנת 1988 לא היו הופעות בלוז חיות של מוזיקאים מקצועיים בתשלום בישראל, למעט אורחים מחו"ל שהגיעו מדי פעם במשורה, ומועדונים קטנים שאירחו מופעים כאלו ואחרים ברחבי הארץ באופן ספורדי, דוגמת פרגוד בירושלים, מרתף 10 בחיפה, הסימטה בתל אביב , כמה עשרות מועדוני צוותא ומופ"ת. כמו בן הופעתי בכ-180 קיבוצים במהלך שנות השמונים, וכן היו מספר עיריות שהזמינו בלוז למהלך מופעי הקיץ.
יצחק קלפטר (בנוסף לשיריו בלוזיסט משובח למי שלא יודע, נגן גיטרה בלוז מהגדולים שהיו פה למרות שהקלטות שלו כנגן בלוז בשנות השבעים שמונים תשעים של המאה העשרים לא הגיעו להיות מוקלטות ) קלפטר התארח גם בהופעות בטרומפלדור איתי וגם בלוגוס וניתן לשמוע את הבלוז המינורי "שקרים" מהאלבום "בלוז חצי אחוז" שבו הוא מנגן איתנו, אפשר להזכיר שבסוף שנות השבעים היו ג'אם סשנים במקום שקראו לו "בודגטרון" ביניין הלונדון מיניסטור בת"א, ונגנים מהשורה הראשונה היו באים לג'אמים, קלפטר ביצע שם כמה בלוזים נפלאים בכל קנה מידה. יש להצטער על כך שמעולם לא הקליט כאלה לאלבום, היות וכישרונו כיוצר ומלחין האפיל על נגינת הבלוז שלו מבחינת חברות התקליטים שלא היה להם אז עיניין בבלוז.
שלמה מזרחי שהיה גם הסולן של הבמה החשמלית בסוף שנות השישים והרכבים אחרים. וגם ליווה להפליא את ממפיס סלים כפי שהוזכר .
אפרים שמיר ,עוזי רמירז, סגול 59 (חן רותם) רועי גיארי, גל ניסמן, גיא דגן וההיביג'יביס, ליייזר לויד, דב המר, אנדי ווטס, רוי יאנג, ליבי והפלאש (שעשו מוזיקת רוק קלאסי משנות השישים שנשען על בלוז), גיא קינג (ישראלי לשעבר, אמן בלוז נפלא ופעיל בארה"ב), להקת טראסק עם איציק פרידמן והזמר הרולד מימוני, נגן המפוחית אורן שרייבר, אלטריק בלו עם מור בנדה ונגנית המפוחית אופיר ונטורה, צ'לי סיגלסקי ושליחי הבלוז, מיקי שביב, מיקי שביב ואחוות כחולי העין ( שנות התשעים ) , טד קופר נגן גיטרה אקוסטית בסיסט וזמר, שהוציא גם מספר קלטות בנות השמונים תשעים לפני שעזב , ( חי בארץ לא מעט שנים ) , אסף אבידן (שהשירה שלו והסגנון מושפעים מהרוק הקלאסי, הבלוז-רוק ומוזיקת נשמה שיצאו מהבלוז), נעם דיין, דני דורצ'ין, מלאכי הבלוז,
שלום חנוך שהביא איתו לתוכנית "בגלגול הזה" זמרות נשמה את שבחיה ואלישבע בת ישראל והנגיעות שלו בבלוז עוד מימי תמוז "תפסתי ראש על הבר", והביא גם את רוני פיטרסון הפעיל מאז למעט פסק זמן בארה"ב בהופעות רבות בישראל, אריאל זילבר, גרי אקשטיין, דני שושן מהצ'רצ'ילים, מוטי דיכנה, זוהר לוי. עופר עמיחי, אורי נפתלי ולהקתו עם הזמרת אלינור צאיג (הרכב בלוז שפרץ את גבולות המדינה), איתן אולמן שבאלבומו מקדונלד-מצדה יצר טקסטים מבריקים והיתה לי הזכות להפיק 4 קטעי בלוז שם, דני ליטני שהפך מזוהה עם הז'אנר בגלל שני תקליטים שבאמת היו בהם אלמנטים בלוזיים מובהקים, והקול העמוק והעשיר שהושפע מזמרים אמריקאים צבע קול בלוזי ואופי השירה. מרגלית צנעני שהביאה ניואנסים של מוזיקת נשמה שנשענים על הבלוז בקשר חזק. הזמרת נועה גולן בראל, ראו המשך רשימה בחלק של הבלוז בעברית, וזאת מבלי להזכיר מאות אם לא אלפים של נגני בלוז מסורים בכלים שונים. ניתן גם לציין זמרים שביצעו שירי נשמה ופרפורמרים בסיגנון ג'יימס בראון שנותנים שואו, היו זמרים שחורים שהגיעו בשנות השישים ונשארו, כמו רוי יאנג , וג'ימי לויד.
גודאל (Godel), היה גיטריסט וזמר ענק שהופיע עם "שליחי הנשמה", הרכב של השחורים מדימונה, נהרג בטרם עת בתאונת דרכים. היה זמר וגיטריסט אדיר. לאחר מותו יצא אלבום אחד בהוצאה ישראלית ובו הרבה בלוז. שבחיה בת ישראל שהופיעה לבד, עם שלום חנוך , עם אבנר שטראוס בהרכב שטראוס ונשים גדולות (וגם באלבום הנוכחי משתתפת), אלישבע בת ישראל. מקהלת השחורים העברים מבוססת על גוספל, נשמה ובלוז.
כך היום ניתן למצוא עשרות רבות של דיסקים של יוצרים ישראלים הכוללים או מוקדשים לבלוז. יש לזכור כי בשנות השישים ותחילת השבעים רבות מלהקות הקצב שניגנו רוק כללו ג"אמים של בלוז שכמעט ולא נותר להם תיעוד משום שמרבית החומר המוקלט שהוצא על תקליטים וסינגלים הותאם לאקלים החברתי וחוסר פתיחות שהיה באמצעי התקשורת דאז כלפי בלוז ורוק.
בין עורכי הרדיו שתרמו להפצת הסגנון לאורך השנים: בקול ישראל – רשות השידור שלמה ישראלי, גיל שמר, לאה ליאור,נאווה פסטרנק, צ'ארלי סולומון, גדי ליבנה ודור צעיר יותר כמו רוני ורטהיימר, גל אפלרויט, מרק פולינס, ובשנים האחרונות גם תומר מולוידזון ואחרים. בגל"ץ היתה פחות נטיה לשידור חומרים כאלו מעצם היותה תחנה מיליטריסטית שבעיקר נועדה לשמור על המוראל, אך פה ושם היו נקודות אור כמו דני קרפל, קוטנר שלעיתים נגעו בבלוז, , ובתחילת שנות התשעים אלי מרכוס ( בסידרה של 13 פרקים על נשים בבלוז ) ובעשור השני של המאה שלנו ערן סבג, עם קום צמיחתן של עשרות תחנות רדיו לוקאליות בבתי ספר ומכללות נוספו לרשימה רבים וטובים עם תכניות קבועות, למנות חלק קטן מהם, אלי מרכוס, אורן הוף, איל קדושים (נגן מפוחית מעולה בעצמו), גיל מאטוס, שלמה ישראלי.
כמובן יסלחו אלו שהשמטתי את שמם, תמיד אשמח להוסיף קרדיטים. ( ויש מקוםלתגובות למטה )
"אחד הדברים היפים בבלוז והמאפיינים בלוז אותנטי, הוא שהוא יכול להיות פשוט אמיתי וצנוע, כמו אחד שקיבל פטור מהרבה הבלים שחיילים בצבא המוזיקה הפופלארית ומאכרים ואנשי תיקשורת וכוכבי פופ צריכים להצדיע להם." (א"ש)
בלוז בעברית
במשך שנים רבות הבלוז בעברית קפא על שמריו. האינטרנט סייע להאיץ את ההכרות עם הסגנון ולקשר בין אנשים ברחבי הארץ. מהפיכת האנטרנט של המאה ה-21 היא מן הסתם אחד התהליכים החשובים בהיסטוריה האנושים ובתהליכי הטלקומוניקציה, ההשפעה הגדולה מאז המהפיכה התעשייתית במאה ה-19. כמובן שהאנטרנט איפשר לאנשים צעירים להחשף יותר. מחלוצי הבלוז הישראלי באינטרנט היה ג'וני מאייר, חובב בלוז ונגן גיטרה אמריקאי שחי בישראל, הקים בטווח התחלפות המאה ה-20 למאה ה-21 את האתר bluesforpeace שהפך להיות אתר פופולארי ברמה בינלאומית. מאייר חיבר את ישראל לעמותת הבלוז העולמית ושלח אמנים לתחרות הבלוז בממפיס (אז נקראה התחרות על שם וו.סי האנדי). האתר היה בשפה האנגלית והיה מקיף ומתקדם יחסית לזמנו בתחום הבלוז בעולם, אך הקונספט והמיקום התבססו על ישראל. מצבו הבריאותי של מאייר הדרדר ובשנים האחרונות הוא אינו פעיל יותר בתחום.
הרצון ואהבת הבלוז של מספר חובבים שהכירו בפורומים שעסקו בג'אז ובלוז הביאו ב-2009 להקמת עמותת הבלוז בישראל. בה נולדו ג'אם סשנים שהפכו למסורת בכל יום שישי השלישי בחודש או הלפני אחרון בחודש ומועדון מייקס פלייס שאירח אותם. עמותת הבלוז המשיכה את המסורת של ג'וני מאייר ואף הרחיבה את המסגרת ששולחת אמנים לתחרות הבלוז העולמית בממפיס במסגרתהתאחדות הבלוז הבינלאומית שבה חברות כ- 180 התאחדויות ואגודות.
טיפין טיפין הופיעו אנשים צעירים והרבה שעשו דברים בין אלו שכתבו בלוז בעברית בצורה משכנעת אם להזכיר כמה בלבד זמרים יוצרים כגון דן הופרט, איתי פרל, דוד פרץ (שעשה דברים שנוגעים ובהשראת הבלוז),מיקי שביב, ירון בן עמי, אייל בן המוריה, אסף גנצמן ולהקת סובו, גל ניסמן,אמיר קנר עליו השלום, עמיחי כץ עליו השלום (תלמידי משחר נעוריו שהפך להיות בהחלט שליח מעבר אנטלקטואל ופעיל ובעל מועדון "הסינדרום" בי-ם שהיווה בית לעשרות מוזיקאים והרכבים בתחילת שנות ה-2000. עמיחי היה מטיף לאהבת הבלוז בגיטרה ובע"פ והיה תלמיד שהיה אצלי כילד והמשיך את האהבה שלי לבלוז. http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1722-288-24460989,00.html)
מילעיל, מלרע והשפה העברית
בבואי לתרגם את שפת הבלוז לעברית, הבנתי שבאנגלית יש מספר גדול של מילים בנות הברה או שתיים למשל באנגלית I – אני. בעוד שבעברית
רוב המילים משתמשות ב-2-3 הברות לעיתים 4. דוגמית: אני אוהב אותך (שש הברות ) מול – "איי לאב יו " שלוש.
מעבר לקושי הזה של שמירה על מספר הברות מצומצם יחסית, קיים הנושא של הדגש על פעמות שתיים וארבע בקצב, שמובנה גם בשפה עצמה,
כלומר ההדגשה על האופ-ביט לא על הפעמה שמאפיינת את הבלוז הן בתוך התיבה המוזיקלית בניגוד למוזיקה הקלאסית בה ההדגשה על על פעמה אחת ושלוש, הן בתיבה כולה (4 פעמות) והן בביט בפעמה הבודדת.
הבלוז במקור הוא בשפת רחוב אינו בשפה גבוהה. הראפ הוא נכד או נין של הבלוז. בעברית המלרע מדגיש את ההברה הראשונה.
החוד הסמנטי של השפה משתנה תמידית ולשפה נוספים הן בשירה והן בשפת הרחוב. במשך השנים הסלנג העברי מתרחב מאוד והשפה "מעכלת" את "שפת הבלוז" בקלות רבה יותר.
אישית ניסיתי שנים לכתוב בלוז בעברית, מטלה שהיתה לא קלה, זו הייתה עבורי מעין שליחות וגם אתגר לאור העובדה שנדבך הבלוז היה חסר במעבר בין שירי ארץ ישראל לרוק ישראלי.
הפזמון העברי של שנות החמישים שישים היה שונה לחלוטין והמוזיקה הישראית נשענה על דגשים של הפעמה הראשונה והשלישית בעוד הבלוז והרוק על השניה והרביעית.
כך כל ניסיון ללא הנדבך החסר לכתוב משהו שישמע "בלוזי" בעברית או "רוקי" בעברית נדון מראש לכישלון או להכלאה שנשמעת מנותקת מהשורשים.
לרוק הישראלי היה חסר הבסיס הסמנטי של הבלוז. הרוק הישראלי נשען על מוזיקה מארה"ב ואנגליה ולכן לא היתה לו אפשרות להיות המשך ישיר של שירי ארץ ישראל.
הייתי אז בגפי בעניין או שאולי היו עוד שלא ידעתי על קיומם, עם השנים הצלחתי עד כמה שאפשר וגם השפה השתנתה (הוסבר קודם).
כמה דוגמאות לבלוז מקורי בעברית מתוך האלבום הבלוז הראשון שלי "בלוז חצי אחוז" ( חצי אחוז שומן וכל השאר זה בלוז ) הוקלט לראשונה 1988 ואחר כך שוב בהופעה באלבום .
בלוז ירח פלח תפוז
http://www.avnerstrauss.com/songs-albums/songs/111-moon-orange.html
בלוז נשים גדולות (מילות השיר נספח 2 בסוף + סוכן חרש בעקבות הבלוז נספח 3 )
http://www.avnerstrauss.com/songs-albums/songs/52-big-woman-blues.html
That weepin' willow Lonsome turtle dove
Life ain't worth livin' if you're not with the one you love
שלילה כפולה , הנגדות, : sun is shinin' but it's a rainin' in my heart
דוגמא לתרגום בלוז לא בלוז קלאסי במבנה ,אבל שיר בלוז קלאסי של קוקס : "איש לא מכיר אותך כשאתה תפרן ודפוק…
http://www.avnerstrauss.com/songs-albums/songs/120-nobody-knows-you.html
"החיים הם כמו משחק של סולמות וחבלים / סחרחרה עולה יורדת ביריד ההבלים." א"ש
כשניסיתי לכתוב בלוז במשך הרבה שנים לא הצלחתי לכתוב אחד שישמע אמין לא "מזייף". הראשון שכתבתי היה הבית
"יש לי טלפון
ואין לי עם מי לדבר
יש לי צרות
ואין לי למי לספר. "
זה היה 1969 או 70 אני חושב, וזו לא הייתה מלאכה קלה להשלים את השיר עם בתים נוספים, עם השפה העברית שהיתה נהוגה אז,
במשך השנים נוספו לו בתים חדשים וםחות בוסריים.
בניתי אותו כ"בלוז שבור" בלוז שבור אני קורא לבלוז שבו שתי השורות האחרונות בבלוז חוזרות כ"פזמון" Chorous ולפניהן מופיע מרובע של 4 שורות מחורזות. לדוגמא
"לכל מכסה יש סיר
לכל כפפה יש יד,
לכל אחד יש מישהו
ולי אין אף אחד,
יש לי טלפון ואין לי אם מי לדבר /
יש לי צרות ואין לי למי לספר."
'שבור', אני קורא לו כיון שבדרך כלל המוזיקה מפסיקה בתחילת כל משפט עם דגש על הביט-פעמה ראשונה ( Break ).
כשאמרו בשנות החמישים שלבלוז נולד תינוק וקראו לו רוק'נרול התכוונו בעיקר לשימוש במבנה הזה שהפך לסטנדרט של הרוק'נ'רול,
'הרוקנ'רול הוא בלוז זריז' (א"ש) הרוק'נרול הקלאסי והראשוני שמר גם על המבנה הפואטי וההרמוני של הבלוז גם כשיצא מהגיטאות של 'המוזיקה השחורה'.
בעברית של אז שנות השישים שבעים לא היו מסביב חומרים סמנטיים בעברית שאיפשרו לכתוב או לשיר בלוז או רוק. אחד הבאים שכתבתי גם הוא מהראשונים היה "בלוז מגדת עתידות" שמשקף את המבנה היטב
http://www.avnerstrauss.com/songs-albums/songs/105-fortune-teller-blues.html
הוקלט עם להקת ברוש ועדי רנרט באולפני קוליפון ביפו ב1979.
האתגר בכתיבת בלוז בעברית
קושי נוסף קשור בקצב, שהוא נגזרת של השפה ומובנה בתוכה. הבלוז במקור היה במשקל יאמבי , אחד מחמשת המשקלים הקלאסים בשירה המערבית,
המוזיקה בישראל בעידן הלהקות הצבאיות הדגשים על האחד והשלוש כמו במוזיקה מזרחית קלאסית ובפולקלור אירופי ורוסי, קצב ההורה ומה שנגני חתונות קראו לו "אסטה אסטה", בניגוד לקצב "האמריקאי" שחור של דגש על השלוש וארבע בכל תיבה.
כך במשך שנים ישראלים היו מוחאים כפיים על שיר העבודה המתורגם "בים לבן קבוצת שחורים קוטפת …" בהדגשים הלא נכונים של אחד ושלוש כמו בהורה .. ולא בשתיים ובארבע שהפך לקצב המערבי האולטימטיבי עם השנים ובפופ כשהמתופף מדגיש את השתיים והארבע.
לסבר את האוזן השיר
Pick a Bale of cotton
"בים לבן" הדגש הנכון …מחיאת כף לדגש בל' של לבן וב "בו" של קבוצת.
זכורני שישבתי עם מאיר אריאל שעות בניסיון להמחיש לו ולספר לו על בלוז, זה היה בסביבות 87-88. הופעתי עם הלהקה בפאב טרומפלדור באופן קבוע , הפאב היה סמוך לביתו. כמה חודשים לאחר מכן נפגשנו שוב אצלו בחצר ברחוב הירקון ותוך שהוא מגלגל את סוג העלים האהוב עליו סיפר לי נפעם שחזר מניו יורק שמע את ג'י ג'י קייל במועדון והייתה לו "הארה" הבין בדיוק על מה מדובר :
"הנה אמר לי, כתבתי בלוז" ודיקלם (אני מצטט מהזיכרון)
"שמעתי שאת נמצאת בהמתנה להשתלת לב,
שמעתי שאת נמצאת בהמתנה להשתלת לב,
רציתי להציע את שלי אבל פוחד להידחות, פוחד להיעלב."
רצף מעורב בנוסח בלוז של מאיר אריאל http://www.youtube.com/watch?v=PxRvgoBRSoo
"חלמתי בלוז שלם בלילה ונמחק." ~ א.ש. // "בלוז כל כך פשוט וכל כך לא קל … כמו הייקו…" ~ א.ש.
I was in love with you baby ever since the day we met x2
You know our love is nothin' but the blues
? baby how blue can you get
במפגש עם יענקל'ה רוטבליט, מגדולי יוצרי הטקסטים שהיו פה, ועבודה משותפת על השיר הוליד את "השקתה אותי אהבה" שהוקלט ב-1988.ברבות השנים אפשר לשמוע טקסטים עבריים רבים שבהם הבלוז מתגלגל בצורה טבעית על הלשון, בין אם זה אצל יענקלה רוטבלט הותיק ובין אם מדובר ביוצרים חדשים במאה ה-21. למשל איתן אולמן עם טקסטים בולטים באלבום 'מקדונלדס מצדה' זה נכון גם לגבי הרוק הישראלי ושפע היצירה שאפשר להיחשף אליה.
בסוף שנות השבעים באלבומו "כך שחררתי את ירושלים" בשיר "מעבר יבוק" כתב רוטבליט בתי בלוז מבריקים:
" בארבע לפנות בוקר, באופן די מדהים
נגלה אלי לפתע דבר האלוהים
אמר לי, בן אדם, תקשיב אלי טוב
אתה קונה גיטרה ויוצא אל הרחוב "
III האלבום בלוז האור הגנוז
לרכישה האזנה
צילום: שלומית כרמלי |
"בלוז הוא דמעה אקוסטית" ~ א"ש
"מרבית בני האם הולכים לעולמם כשהצעקה שלהם עדיין כלואה בקרבם"
אלבום הוא כמו תינוק, רק שההריון ארך 18 חודשים ונולדו תאומים." זהו האלבום השביעי שעשיתי. אחרי אלבומי גיטרה, דיוידי ילדים, אלבומי שירים, שבתי לארץ הבלוז בה התאהבתי לפני כארבעים וחמש שנים. זה אלבום הבלוז הכפול הראשון שיוצא בישראל, ומקיף מנעד סגנונות ותתי סגנונות רחב של הבלוז , שיקגו בלוז, גוספל, בלוז אקוסטי, דלתא בלוז, קאנטרי בלוז, פולק, ג'אז ואחרים.
האלבום חלקו בעברית חלקו באנגלית ושותפים לו כמה מהנגנים הבולטים של הז'אנר בארץ. באלבום 23 שירים, באתר הבית מאמר מורחב על בלוז בישראל, בלוז בעברית והאלבום. www.avnerstrauss.com התמונה של מרטין בובר מ-1916 שמצאתי באלבום משפחתי ישן, היוותה חלק מההשראה לשיר הנושא ולשם האלבום.
מרטין בובר נחשב לאחד מגדולי הוגי הדעות והתיאולוגים של המאה ה-20. בספרו "האור הגנוז" ליקט סיפורי חסידים שעברו מדור לדור. |
אור הגנוז – "אור שברא הקב"ה ביום הראשון-אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו, כיוון שמסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים, עמד וגנזו מהם. ולמי גנזו? לצדיקים לעתיד לבוא…"
"האור הגנוז" והמכתש הרוחני שיצר היעלמם של אנשי רוח מהדור של מרטין בובר, והוגי ובוני המדינה, נפילים שהיעדרותם מהנוף העולמי אחרי מלחה"ע ה-2 ובפרט במדינת ישראל מורגשת וזה בלוז האור הגנוז.
"מָלוֹן אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל" / מילים ולחן א"ש (בית ראשון ואחרון מתוך השיר)
אַף אֶחָד לֹא חוֹתֵך, מִלְּבַד הַמּוֹהֵל, בְּמָלוֹן אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֵרוֹב חֹשֶׁךְ לֹא רוֹאִים אֶת הַצֵּל, נֶעֱלָם הָאוֹר הַגָּנוּז, עֲנַף הַזַּיִת הָפַך לְמַקֵּל, אֲנִי שָׁר אֶת הַבְּלוּז בִּמְקוֹם לְהִתְפַּלֵּל |
בְּמָלוֹן אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, עֲנַף הַזַּיִת הָפַך לְמַקֵּל, בָּאוֹר לֹא רוֹאִים אֶת הַפָּנָס וַּבַחֹשֶׁך לֹא רוֹאִים אֶת הַצֵּל, אֲנִי שָׁר אֶת הַבְּלוּז בִּמְקוֹם לְהִתְפַּלֵּל, נֶעֱלָם הָאוֹר הַגָּנוּז… זֶה מָלוֹן אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בְּלוּז. |
|
התמונה בצד שמאל באלבום, היא שלי על רקע "מלון ארץ ישראל", שהיה קיים ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים בשנות השמונים בזמן שכתבתי את השיר. |
נעם דיין , מפגש באולפן עם 3 נגנים ביניהם נעם דיין שהוא מבחינתי עילוי מקומי, הוליד את השיבה שלי ל'ארץ הבלוז" ( ראה מאמר "תבל של המוזיקה בגוגל) הפעם וליצירת האלבום.את נעם דיין פגשתי לראשונה ב-2007. בשנת 2012 קהל אוהדים מסור וותיק שלי שפגשתי מחדש בפייסבוק החזיר אותי להופעות ערב, החל מיוני, בשתיים מהן בספטמבר ובאוקטובר אירחתי את נעם, פעם בפאב קטן בחיפה, גם עם ירון בן עמי ששמחתי להפגיש בין שניהם ואח"כ בפסטיבל מפוחית וגיטרה בבית שערים עם תום בתופים. באוקטובר ראיתי אותו מופיע עם טריו בפאב קטן בהרצליה. ההופעה ונגינת הגיטרה שלו היתה יוצאת מהכלל, הצעתי שניפגש באולפן לג'אם סשן. התום בני בן ה- 15 (באותו זמן) הצטרף על התופים והתאריך נקבע ל-16 בנובמבר.
באולפן, 16 בנובמבר 2012
הקטע הראשון נוגן ללא שום הכנה מוקדמת ותוך אלתור המילים. זה היה I Got To Learn The Truth , הוקלט בטייק אחד, כולם התאימו ביחד ,
במשך החודשיים שבאו לאחר מכן מצאתי עצמי נובר בפנינים שעלו שם, מלטש, עורך, שר מחדש, מוסיף נגנים, רובם עבדו איתי בעבר והגיעו בשם האהבה לז'אנר ולסייע ולעשות מוזיקה טובה. בין הפנינים שמצאתי היה הקטע "זיכרונות". זהו קטע שניגנתי למעלה מ-40 שנים קודם והוא היה אחד האחרונים שנכנס לאלבום הכפול הקודם "קו המשווה" האינסטרומנטלי. בקטע כיכב אייל סלע בקלרינט. כך מצאתי את עצמי מסיים את אלבום הגיטרה שהיה בתכנון כ- 20 שנים, מאז אלבום הגיטרה סולו הקודם שלי "חצר פנימית". במשך חצי שנה שלאחר מכן קיימתי הופעות ולאחר מכן חזרתי לעבוד על "קו המשווה".
בלוז
עם סיום העבודה על "קו המשווה" שבתי לאולפן ליצירת אלבום בלוז כפול מהחומרים האלו. בספטמבר 2013 שבתי לסשנים נוספים לסיום אלבום הבלוז, לאחר ששי בכר (פסנתרן נפלא ) ומרק רוזן ( סקסופוניסט אדיר) ושניגנו איתי למעלה משני עשורים בהופעות והקלטות הגיעו כדי להוסיף את כישרונם, נעם דיין הגיע לאולפן לסט קצר נוסף של קטעים אקוסטים ודני דורצ'ין עם מפוחית ביום אחר וגדי בן אלישע ניגן גיטרה לאפסטיל, ושבחיה בת-ישראל ששרה איתי בלהקה למעלה מ-20 שנה. אייל סלע וירטואוז הקלרינט, צ'ארלי סויר נגן מפוחית ואיש רב-פעלים, ידיד ותיק מבוסטון איתו היה לי עונג לנגן עוד במטבח בשנות השבעים בקיימברידג', הגיע לסשנים עם מפוחית, הרבה מעבודת העריכה היה בחירת קטעי הסולו הנכונים החיבור, התפירה, תיקוני שירה שנבעו בעיקר מזה שאלתרתי את המילים ולפעמים אחר כך היה לי רעיון טוב יותר. בדצמבר-ינואר סיימתי את העבודה באולפן עם אלדד ירון והתוצאה באלבום. בנוסף היו כעשרה קטעים וואריציות שלא נכנסו לאלבום. התוצאה לפניכם.
אני אסיר תודה לכל האנשים היקרים האלו בעלי הלב הגדול שתרמו זמנם מירצם וכישרונם לעשיית האלבום .
הערות האלבום / להאזנה
הערות – צד א |
אורך |
שם הקטע |
# |
|
שאפל 12 תיבות בסגנון שיקגו-בלוז עם קונטרבס אופייני. בסולם B (פחות מקובל ) הקלטתי את השיר בעברית ובאנגלית הדבורה , the sting , הוקלט לייב עם הרביעייה (אבנר שטראוס, נעם דיין, תום שטראוס , זאב זילברמן). הטקסטים עם אופי מבוסס על הז'אנר של הטקסטים של היחסים שבינו ובינה. "כי היום כל קוץ מתאפר ומתחזה לפה רך". הסאונד של האלבום מלכתחילה הלך לכיוון שגם נעם וגם אני אוהבים, שיקגו בלוז עם קונטרבס. |
3:27 |
הדבורה |
1 |
|
בלוז איטי מעין 12/8, "הלב שלי הוא גזר והחיים הם פומפיה". מטאפורה בלוזית מקורית המתמצתת את הבלוז בהומור. לרביעייה נוספו מרק רוזן בסקסופון, שי בכר בקלידים וצ'ארלי סוייר מבוסטון במפוחית. |
4:18 |
גזר בלוז |
2 |
|
"כולם רוצים לגן עדן אף אחד לא רוצה להפסיק לחטוא" הרביעייה עם שי בכר בהאמונד, בצד השני של האלבום מופיע בתור I Got To Learn The Truth בטקסט אחר. בלוז מינורי סול מינור. |
4:39 |
גן עדן בלוז (חשמלי) |
3 |
|
בלוז אקוסטי במקור השורה מתוך השיר "פעם אישתי" מספר השירה שלי "מרחק ומידות אחרות". לרביעייה מצטרף צ'ארלי סוייר במפוחית. אני בגיטרה אקוסטית ליווי מושפע מ-, Blind Willie McTell,Blind Blake וחשמלית ונעם דיין באקוסטית המובילה. הליק נושא של הגיטרה החשמלית שנשמע כמו Blue Monk שאבתי בשנות השישים מ- Josh White. מעט הומור תמיד שומר מפני הבלוז. |
3:32 |
פעם אישתי |
4 |
|
הרביעייה בתוספת מרק רוזן סקסופון ושי בכר פסנתר, הבית הראשון והלחן צצו לי בבת אחת בעברית. ההרמוניה מקורית ומרתקת, השתמשתי באקורדים על המיתר ה-6,4,3. הסולו של נעם והעיבוד בסגנון פיטר גרין I Need YOur Love So Bad |
2:55 |
לא מספיק שיכור |
5 |
|
קטע ג'אז-בלוז מינורי, שהקלטתי בוריציות שונות גם באלבום הגיטרה קו המשווה בשתי גרסאות אינסטרומנטליות שונות, עם הרכבים שונים, הפעם עם שירה , מרק רוזן בסקסופון ושי בכר בפסנתר מצטרפים לרביעייה. |
3:40 |
בלוז בשבילך |
6 |
|
בלוז שכתבתי בשנות ה-80, יחד עם הרביעייה מרק רוזן סקסופון,שי בכר פסנתר. בהיסטורית הבלוז היו כמה וכמה שירים על מתאגרפים , וזו התרומה שלי בעניין מעברי כמתאגרף (קריצה לדון ממאדים). |
2:58 |
זירה |
7 |
|
(נכתב בעקבות השמועה שהופצה שאני מלאך.אני מנפץ מיתוסים ידוע.) |
2:33 |
לא מלאך |
8 |
|
תמיד אהבתי את עלילות Jim Kweskin Jug Band בפרט את Jeff Mualdaur, וירטואוז בסגנונות שונים במיוחד האלבום: Jeff Mualdaur is Having A Wonderfool Time (אלבום מופת מומלץ הנוגע בשלל סגנונות). מילות השיר בסגנון ההוקום בלוז ההיתולי. לרביעייה מצטרפים, שי בכר בפסנתר ואייל סלע בקלרינט, שגם תרם סולו קלרינט לבלוז המינורי "זכרונות" באותו סשן מהאלבום הקודם (קו המשווה האנסטרומנטלי). |
3:28 |
חסר מזל |
9 |
|
מתקשר לי ל-Honest I Do , של ג'ימי ריד (וגרסת כיסוי של הרולינג סטונס) השימוש בדרגה II כבס ל-V אופייני לשיקגו בלוז, והשימוש המתוחכם בטרצות וסקסטות שמזכיר את Teddy Bunn. צמד מפוחית-גיטרה אקוסטי, שבבלוז מהווה ציוות פופולארי. אני בגיטרה אקוסטית ושירה, וצ'ארלי סוייר במפוחית עם סולו מדהים. צ'ארלי סויר חבר מעל 40 שנה מתגורר בבוסטון, מלמד על בלוז בהרווארד, כתב את הביוגרפיה הנחשבת של חברו בי בי קינג, כצלם בלוז תעד זמרי בלוז רבים מאז שנות השישים, בימים שענקי מפוחית הבלוז ליטל וולטר, ביג וולטר ופול באטרפילד, המודלים שלו, התהלכו ברחובות הבלוז. יש שם בטרנאראונד Turn Around ליק גיטרה מקורי שאהבתי מאוד. לשיר יש דף באתר של אוניברסיטת הארוארד |
3:00 |
אפר לאפר אבק לאבק |
10 |
|
להאזנה דואט גיטרה-מפוחית בסגנון דלתא-בלוז עם דני דורצ'ין במפוחית ונועם דיין סלייד אקוסטי , הנגינה שם לא נופלת מהמסטרים הטובים שהיו בתחום. אני בשירה בלבד, היה תענוג ועשיתי גרסה בעברית ובאנגלית והטקסטים אולתרו כמו שמאלתרים בתים בבלוז. |
3:48 |
גן עדן בלוז (אקוסטי) |
11 |
|
הערות – צד ב |
אורך |
שם הקטע |
# |
|
הרביעייה עם מרק רוזן סקסופון, בסולם הלא שיגרתי Ab , נועם הוביל לקצב של רומבה ותום קלט את זה מהר. הרביעייה עושים את קולות הרקע. צחקנו המון. הסולו של מרק רוזן מבריק. ונעם דיין כתמיד בטוב טעם. |
3:34 |
השכם בבוקר |
1 |
|
השיר הראשון שהקלטנו באותו יום בטייק אחד, כולם התאימו ביחד , כשנכנסנו לאולפן זה היה ללא חזרות ובלי לדעת מה הולך לקרות, בלי סדר יום, בחוץ היתה מלחמה. מהתו הראשון הבנתי שהולך להיות נפלא, חד פעמי, יום בלתי נשכח. |
4:42 |
I Got to Learn the Truth |
2 |
|
ראו הערות ל"לא מספיק שיכור" בצד הראשון שיר 5. |
3:08 |
Empty Bottle Blues |
3 |
|
בעבר הקלטתי את השיר הזה בהופעה בשנת 1993/4 ונכנס לאלבום "בלוז חצי אחוז" לא עם הטקסט השלם. שם זה היה שונה, הופעה חיה בלוגוס, הסאונד שירה היה די על הפנים באותו טייק אבל זו הייתה ההקלטה היחידה שהייתה לי. ניגנתי את השיר כשחזרתי ב-2012 למעט הופעות, התחלתי לנגן את השיר בגיטרה אקוסטית לבד וב-2 מההופעות נעם דיין הצטרף אלי. אהבתי את הסולואים של נעם בהופעות וחשבתי שזה הזדמנות טובה להקליט את השיר איתו. הצטרפו לרביעייה מרק רוזן בסקסופון,שי בכר בפסנתר, צ'ארלי סוייר במפוחית ושבחיה בת ישראל בקולות. אחד הזמרים והנגנים שהגעתי אליהם יחסית מאוחר בשנות התשעים Clarence Gatemouth Brown אמן גדול שממנו שאבתי את ההשראה לקטע. |
3:24 |
אם בלוז היה יין |
4 |
|
קטע שהקלטתי ב2003/4 וחשבתי שלא תהיה מסגרת מתאימה יותר. לא בלוז אבל ברוח הדברים והסאונד. אני בגיטרות, עם ניר מנצור תופים,אלדד ירון בס חשמלי, מרק רוזן סקסופונים, שבחיה בת ישראל קולות, אלישבע בת ישראל קולות |
5:14 |
אמרתי לך מזמן |
5 |
|
שיר שכתבתי בשנות השמונים, והקלטתי באולפן תות עם זיו הרפז ויקי לוי אבל שברו את האולפן וריסקו את הציוד אנשים עם כובעי גרב על הראש בשנת 1996. הקלטתי מחדש לאלבום עם נעם דיין בגיטרה אקוסטית, דני דורצ'ין במפוחית, אלדד ירון בס תופים. למי שבקי בבלוז בסגנון Hesitation Blues/W.C. Handy בוצע על ידי רבים ביניהם הגרסאות של Rev. Gary Davis ולהקת Hot Tuna בסוף שנות השישים גיליתי את זה דרך הוט טונה והלכתי לאחור למצוא את שורשי השיר. הגרסה שונה מהאחרות והטקסט מזכיר לי קפקא. |
4:07 |
יומנה של יד |
6 |
|
טקסט חופשי לשיר אמריקאי ידוע שנקרא Deep River Blues לא ידוע בודאות מי כתב בוצע על ידי Carter Familey , Doc Watson המבנה של 8 תיבות עם אקורד מוקטן בתיבה שנייה, הביצוע של דוק ווטסון שבשבילי מהווה דמות-אב מוזיקלית ואף זכיתי לראות אותו מקרוב ואת הבן שלו (לפני מותו הטרגי) בהופעה משותפת שלהם בבוסטון ושהייתה חווייה לכל החיים. להפתעתי ולשמחתי נעם לא הכיר את השיר אבל תוך דקה שחה כמו דג במים. נעם דיין ואני בגיטרות אקוסטיות הוקלט לייב ודני דורצ'ין במפוחית. |
3:22 |
בלוז גשם |
7 |
|
קטע פולק-בלוז Railroad Bill, Elizabet Cotton, , Make Me A Pallet on Your Floor/Doc Watson עם טוויסט במבנה ההרמוני והדרגה ה-III VII המאפיינת כמה עשרות שירים בז'אנר הרביעייה עם גדי בן אלישע לאפסטיל ואני גם במפוחית. |
2:40 |
חתול |
8 |
|
בשנות השבעים חייתי מעל כנסיה של שחורים בקמברידג' ומידי יום ראשון עלו תפילותיהם לשמיים. את הפזמון קיבלתי בהשראה ושרתי לעצמי הרבה שנים. באחד הימים ב-2003 לאחר הופעה בטירת הכרמל בבוקר עם שבחיה בת ישראל העלתי את הרעיון שההסעה תוריד אותנו באולפן. תוך חצי שעה היה מוקלט את הטקסט לבתים כתבתי על הברכיים של שבחיה בתוך חדר ההקלטה. אני באקוסטית, מפוחית ושירה , שבחיה בת ישראל קולות ושירה. אהבתי מאוד את רוח הדברים וחספוס שהיה אופייני לז'אנר בכנסייה וסאונד ללא הפקת יתר. |
3:56 |
Way Down |
9 |
|
להאזנה עשר שנים אחרי Way Down הזמנתי את שבחיה בת ישראל בספטמבר 2013 לאולפן והקלטנו את השיר הזה. אני ניגנתי על גיטרה חשמלית ישנה ומגבר ישן מאוד משנות החמישים עם טרמלו שבנוי על קבל לפני עידן הריברב, של קראון שלא ידעו שיצרו כזה בתחילת שנות החמישים. דני דורצ'ין פתיחה במפוחית. פירוש השיר "עניו אותי" תן לי ענוה היות והפועל עניו לא קיים בעברית. |
2:21 |
Humble Me |
10 |
|
מלחמת העולם השנייה יצרה איזשהו מכתש בעולם הרוח, הסתלקותם של רבים מלהזכיר כאן ענקי הרוח של תחילת המאה ה-20 מהעולם ניכרת עד היום. הדלדלות הרוח ושגשוג של תרבות שונה ניכרת היטב גם בארץ, זו מעין קינה שהיא בלוז מבלי לפרש את השיר ואת שם האלבום הן המבין יבין… התקשרו בצורה אסוציאטיבית הן למלון ארץ ישראל שהיה ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים ובו אפשר לראות אותי עומד בשנת 1986/7 ולהיותה של ארץ ישראל מלון והן לאחד מגדולי הרוח במאה ה-20 מרטין בובר שהיה הסבא-רבא שלי ונפטר ב-13 ביוני 1965 והאלבום גם יוצא לאור ביום פטירתו. נעם דיין בסלייד וגיטרה אקוסטית, שבחיה בת ישראל קולות בתפקיד המקוננותוהרוח שנושאת את כולנו כאבק,דני דורצ'ין מפוחית, אני אקוסטית וחשמלית, כפיר צעירי-קלידים |
3:21 |
מלון ארץ ישראל (בלוז האור הגנוז) |
11 |
|
ראו הערות צד ראשון קטע 11, בגרסה אקוסטית של טקסט אחר באנגלית |
3:49 |
I Got to Learn the Truth (acoustic) |
12 |
נספחים
http://www.avnerstrauss.com/songs-albums/songs/26-sohenheresh.html
אני אוהב נשים גדולות, נשים גדולות אוהבות אותי
את נראית חמה, אבל בפנים הלב שלך קר
הפרי על העץ הוא מתוק ועסיסי
גודל הדג לא תלוי בגודל הרשת
אני אוהב נשים גדולות, גדולות אוהבות אותי
Tangled Up In Blue / Bob Dylan
Early one morning the sun was shining
I was laying in bed
Wond'ring if she'd changed it all
If her hair was still red
Her folks they said our lives together
Sure was gonna be rough
They never did like Mama's homemade dress
Papa's bankbook wasn't big enough
And I was standing on the side of the road
Rain falling on my shoes
Heading out for the East Coast
Lord knows I've paid some dues getting through
Tangled up in blue.
She was married when we first meet
Soon to be divorced
I helped her out of a jam I guess
But I used a little too much force
We drove that car as far as we could
Abandoned it out West
Split it up on a dark sad night
Both agreeing it was best
She turned around to look at me
As I was walking away
I heard her say over my shoulder
"We'll meet again someday on the avenue"
Tangled up in blue.
I had a job in the great north woods
Working as a cook for a spell
But I never did like it all that much
And one day the ax just fell
So I drifted down to New Orleans
Where I happened to be employed
Working for a while on a fishing boat
Right outside of Delacroix
But all the while I was alone
The past was close behind
I seen a lot of women
But she never escaped my mind and I just grew
Tangled up in blue.
She was working in a topless place
And I stopped in for a beer
I just kept looking at her side of her face
In the spotlight so clear
And later on as the crowd thinned out
I's just about to do the same
She was standing there in back of my chair
Said to me "Don't I know your name ?"
I muttered something underneath my breath
She studied the lines on my face
I must admit I felt a little uneasy
When she bent down to tie the laces of my shoe
Tangled up in blue.
She lit a burner on the stove and offered me a pipe
"I thought you'd never say hello" she said
"You look like the silent type"
Then she opened up a book of poems
And handed it to me
Written by an Italian poet
From the thirteenth century
And every one of them words rang true
And glowed like burning coal
Pouring off of every page
Like it was written in my soul from me to you
Tangled up in blue
I lived with them on Montague Street
In a basement down the stairs
There was music in the caf,s at night
And revolution in the air
Then he started into dealing with slaves
And something inside of him died
She had to sell everything she owned
And froze up inside
And when finally the bottom fell out
I became withdrawn
The only thing I knew how to do
Was to keep on keeping on like a bird that flew
Tangled up in blue.
So now I'm going back again
I got to get her somehow
All the people we used to know
They're an illusion to me now
Some are mathematicians
Some are carpenter's wives
Don't know how it all got started
I don't what they're doing with their lives
But me I'm still on the road
Heading for another joint
We always did feel the same
We just saw it from a different point of view
Tangled up in Blue.
Tower of Songs / Leonard Cohen
Well my friends are gone and my hair is grey
I ache in the places where I used to play
And Im crazy for love but Im not coming on
Im just paying my rent every day
Oh in the tower of song
I said to hank williams: how lonely does it get?
Hank williams hasnt answered yet
But I hear him coughing all night long
A hundred floors above me
In the tower of song
I was born like this, I had no choice
I was born with the gift of a golden voice
And twenty-seven angels from the great beyond
They tied me to this table right here
In the tower of song
So you can stick your little pins in that voodoo doll
Im very sorry, baby, doesnt look like me at all
Im standing by the window where the light is strong
Ah they dont let a woman kill you
Not in the tower of song
Now you can say that Ive grown bitter but of this you may be sure
The rich have got their channels in the bedrooms of the poor
And theres a mighty judgement coming, but I may be wrong
You see, you hear these funny voices
In the tower of song
I see you standing on the other side
I dont know how the river got so wide
I loved you baby, way back when
And all the bridges are burning that we might have crossed
But I feel so close to everything that we lost
Well never have to lose it again
Now I bid you farewell, I dont know when Ill be back
There moving us tomorrow to that tower down the track
But youll be hearing from me baby, long after Im gone
Ill be speaking to you sweetly
From a window in the tower of song
Yeah my friends are gone and my hair is grey
I ache in the places where I used to play
And Im crazy for love but Im not coming on
Im just paying my rent every day
Oh in the tower of song
————-