תבל של המוזיקה

 מוזיקה היא דת אקוסטית, ואלוהים אינו הדי ג'יי של חייך

 הקדמה נכתב אפריל 2011

אבנר שטראוס RSS

''

מצאתי במגירה 'בלוז מזרחי' מהופעה שלי בפסטיבל ישראל 1993 
חליל מרטיט, הסולם של לה במול מינור מוציא מהגיטרה מחוזות חדשים, .

ממליץ להאזין בעיניים עצומות לרווחה תרפויטית  . תודה.

'' 

לא יודע למה אנ'לא יכול לישון בלילות, מחשבות כמו אניות טרופות עולות

לאן שנתי נודדת כמו ציפורים אל הצפון , מתהפך מצד לצד מחצות עד אור ראשון.

 

תבל של מוזיקה / הירהורים על מוזיקה

תשאלו פעם מישהו או קבוצת אנשים,  איזה שני סוגי מוזיקה קיימים ותתפלאו לתשובות, מבחינתי התשובה ברורה,

עולם המוזיקה מתחלק לשני סוגים; כלי וקולי , אינסטרומנטאלי ו..ווקאלי

מוזיקה היא כמו מדע שאנשים משתמשים בו מבלי לדעת או להכיר. הסבר יבוא

23:40

 תוספת  יום ו 8 באפריל הנאמר לעיל הוא אישי מאוד ויעשה בו סדר לאט…

רוב האנשים משתמשים במוזיקה כליווי לפעולות אחרות שלהם,

אם זה לשטיפת כלים במטבח או להעברת הזמן בנהיגה,

אם זו מוזיקה המלווה סרט , הצגה או סידרה,  השימוש פסיבי .

(אנסה בהמשך הבהיר את ההבדל בין מוזיקה חיה ומוזיקה מכאנית מוקלטת)

ו להבדיל כשזו מוזיקה לריקודים יש התמזגות של המוזיקה עם הגוף המתנועע , ובטקסים מסויימים עם הנפש.

מעטים יותר האנשים הבוחרים לשבת ורק להאזין למוזיקה, ככלל מעטים האנשים הבוחרים לעצמם את המוזיקה שהם שומעים , למעט כשהם קונים דיסקים וכו' רוב הזמן המוזיקה נכנסת אליהם דרך מדיה כמו רדיו אינטרנט טלויזיה סרטים הצגות וכו' שוב בקונצרטים-מופעים סיפור אחר.שאז הם מפקידים עצמם לבחירת האמן הלהקה התזמורת.

הבחירה בתחנה מסויימת ברדיו של ז'אנר או עורך רק מגינה עליהם לרוב מדברים שאינם אוהבים

מוזיקה היא דבר שכולם 'מבינים בו' ולכל אחד יש טעם ברור
טרם פגשתי את האיש/ה שיאמר "אין לי טעם טוב"
וכל אחד יוצא מתוך אשליה שהטעם שלו הוא הוא המשובח ותלוי בבחירה חופשית יחד עם זאת מה אנחנו שומעים ברדיו טלויזיה וכו' , לכאורה כאילו תלוי בעורכים, אך לא כך גם אלו חונכו על בירכי קפיטליזם של תעשיית מוזיקה כסף ויחסי ציבור משומנת היטב והם ברגים במערכת גדולה שעיקר מניעיה הם כסף .

נתאר לעצמנו שמוזיקה היא מזון אקוסטי מזון רוחני לנפש לגוף לחיים ולכל תכונת אופי.

האם היינו רוצים לבחור את מה שאנחנו אוכלים או שיזינו אותנו ?   בהזנה מלאכותית ? .

 מוזיקה שאנשים עושים ומתעדים היא דבר צעיר וחדש יחסית בהיסטוריה של התרבות האנושית והשתכללה במאות השנים האחרונות . בעיקר באופן התיעוד שלה באמצעים אלקטרוניים ודיגיטליים.

גם אמנות כתיבת התוים השתכללה במאות שנים.

היום תכונות כמו שאזאם באייפון יכולות תוך שניות של "האזנה" לזהות את הקטע המוזיקלי על פי ניתוח סונארי של המצלול . ולתת אינפורמציה עדכנית לגבי הקטע יוצרו וכל דבר אחר .

מבחינתי שני סוגי המוזיקה העיקריים שהזכרתי נעים בשני צירים

זמן תקופה  ומיקום גיאוגרפי יבשות ארצות ואזורים לדוגמא: מוזיקה אינסטרומנטלית של אינדיאנים בדרום אמריקה, מוזיקה  קולית מבריטניה שנות השישים, קולית גרמניה מאה 18 וכן הלאה.

רוב האנשים בעולם מוזנים  במוזיקה קולית וצורכים פחות מוזיקה כלית.

מעטים יותר "בוחרים" במוזיקה אינסטרומנטלית.

 כמוזיקה נטו , מוזיקה אינסטרומנטאלית מורכבת יותר לאין ערוך מקולית .ותובענית יותר מן המאזין גם מכיון שאין לה טקסט תומך . ג'אז הוא ארץ בפני עצמה וגם בתוכה מחוזות -סיגנונות שונים. 
במשך חיי הייתי תייר בארצות מסויימות בתבל של המוזיקה ובחלק תושב ארעי .
לעיתים אני שב לבקר בארצות שלא ביקרתי בהן שנים.

אנשים לומדים בבית ספר שהוא גם יחסית דבר חדש מקצועות כמו מתמטיקה בחשבון ומגיעים ללמוד נוסחאות מורכבות ואפילו מקדישים שנים לחלוקת שברים, דבר שלמרבית האנשים בחייהם הבוגרים אין לו שימוש. חלקם מסתפקים בחיבור וחיסור חשבונות הבנק המכולת וספירת הכסף אך דברים אלמנטריים כמו מע"מ אחוזים מלמעלה ומלמטה ועקרונות ריבית לא מלמדים אותם. ( ריבית שפיצר:) כך יכול אדם לסיים כמה יחידות בגרות במתמטיקה והשימוש שהוא עושה בה אחר כך כל כך מועט שהכל נשכח, מאידך מוזיקה שהיא דבר שמרבית האנשים צורכים ומשתמשים בו מרבית חייהם הבוגרים זוכה לזה שלא ילמדו אותה , למעט לצורך הטמעת פטריוטיזם ואהבת הארץ ( אין בזה רע 🙂 אבל … יש במוזיקה יותר ממרש …. שמאל ימין שמאל ימין…

משום מה בתבל של המוזיקה אפשר לסייר ולתור ולהתפתח וללמוד כל חיינו הבוגרים

אך רוב האנשים 'נתקעים' היכן שהוא בין שנות העשרה לאמצע שנות העשרים מבחינת התפתחותם

ומשם הם מפסיקים ללמוד ולסייר בתבל הזו.

 שדרגו את חייכם המוזיקליים לכל אחד אחריות אישית לעצמו. אל תפסיקו לגדול.

————————————————————————————————– 

(הערה להמשך מוזיקה מכתיבה מצב רוח, אדם שומע רדיו והמוזיקה מכתיבה לו שינויים במצב רוחו 🙂

מוזיקה מעצבת אישיות ובונה הרבה יותר משאפשר לחשוב .
בעולם המערבי מוזיקה היא אולי המכנה התרבותי המשותף הרחב ביותר חוצה עמים ויבשות

הטקסטים והאמירה שלהם מעצבים את דעת בני העשרה (והמבוגרים שיהפכו או יהפכו להיות ) ,

אולי יותר מכל דבר אחר .

טקסטים ושמות של שירים הפכו לטריגר מכונן לעיתים תת-מודע כחלק מאבני הבניין של אנשים שפעם היו שנות העשרה והיום הם מבוגרים.

מוזיקה מסוגים שונים משפיעה על מקומות שונים בגוף אחת תגרום לך לתופף ברגל ואחרת תשנה את קצב הלב פעם בבדיחות הדעת אמרתי שתיהיה לך מוזיקה קלאסית בלב ג'אז בראש
ורוקנ'רול במכנסיים ועדיין לא דיברתי על העלמותם של שירי הילדים, על התלבטויות פנימיות של אומנים בהופעות ומי פטור מהן או פוטר את עצמו. והקשר לקליפים….שבוע טוב יום מוצ"ש חצות וקצת "חוק השש"
''
14 באפריל
מוסיף כאן מוזיקה פרסית קדומה אני וחברים , קליפ אקוסטי
''

ומוסיף קטע מלפני 40 שנה 40 שנות בלוז , מעניין לשמוע איך ניגנתי פעם כמו לבקר בארץ שלא הייתי בה הרבה שנים
''
תודה חברים על הקריאה המחשבה השיתוף והקשב
 נקודות למחשבה יום ו  15למרץ 00:00 חצות יום ה או חצות יום ו 🙂
שכלול השמיעה ויכולת הקשב
 רוב האנשים השומעים שיר, זוכרים ומאזינים קודם כל למלודיה שהיא קו המתאר החיצוני -הרישום של המוזיקה
מעטים האנשים שיש להם יכולת קשב מושכלת ואחרי שהאזינו לשיר יוכלו לספר לך מה ניגן הבס , מה ניגן הפסנתר או התופים שברקע.
רבים יותר  יוכלו לזכור אם היה קטע סולו אינסטרומנטלי משמעותי בשיר ובאיזוה כלי נוגן.
פיצול הקשב
מעט אנשים יכולים לעקוב אחרי כמה קולות המנוגנים בו זמנית למשל בפוגה של באך
כמה מילים על זה אצלי כאן בוידיאו מעבר לנהר. ( תזכורת להמשך, היכולת לראות קוביה ויכולת התפיסה שלנו )
 מרכיבים
למוזיקה 7 מרכיבים פארמטרים רוב האנשים מכירים קצב מנגינה והרמוניה וצבע בחוש ופחות מודעים לשאר. כמו כן אינם מודעים לכל המרכיבים השונים בכל פראמטר
יחד עם זאת כמובן שאין צורך בהכרח  לדעת את המבנה המולקולארי של סנדוויץ' את מספר הקלוריות וההרכב הכימי שלו כדי להנות ממנו.
ולא בהכרח מי שיודע את כל אלו נהנה פחות .
 יש קטעים בהם אדם נכנס לדלת אקוסטית אחת ויוצא באחרת כאילו ביקר ברחוב חדש בעיר אחרת במחוז או ארץ או זמן אחר כאילו פגש אדם חדש .
25 אפריל
'ככל שאנשים בורים יותר קל יותר להלהים* אותם'
אין ספק שמוזיקה אינה חלק בלתי נפרד מתרבות, השכלה,  ידע  ואינפורמציה. ככל שאנשים בורים יותר כן קל יותר להלהים אותם לכיוונים הרצויים לעשות להם מניפולציה,לנתב אותם לכיוון הרצוי, אם זה על ידי אנשי דת צבא פוליטיקאים ובעלי אינטרסים אחרים. 
כך שבמידה רבה למעט אליטות מסויימות, ומעטים טוב לשמור על מוזיקה שהיא בעצם תת-רמה כמזון להמונים, אני מאמין שיש קשר הדוק בין התפתחות מנטאלית שיכלית וקוגניטיבית, ובין מוזיקה טובה.
מה זה טובה לעת עתה נשאיר את זה בחיוך כמה שאני חושב כטובה 🙂
=
* גזרתי מלשון להתלהם.התלהמות.
אנדרלמוסיקה 
אישית,  לפני זמן רב בעודי חצוי בין קונצרטים אינסטרומנטאליים ו'קריירה' כזמר יוצר הבנתי מהר, שלנגן המנגן קונצרטים סולו שאינם קלאסיים וגם לכזה, אין סיכוי לשרוד מהופעות במיוחד לא בארצנו הקטנה. מהר מאוד גיליתי ש"בהופעה" הקהל מצפה לשירים ומסוגל "לעכל " שניים שלושה קטעים אינסטרומנטליים בלבד., גם וירטואוזים בעלי שם עולמי בחו"ל מתקשים בהופעות יחיד .
בפרט אם מדובר בז'אנר ספציפי ג'אז, או איזוטרי כמו ראג-טיים, או אתני, קהל מעדיף מספר כלים על כלי בודד .
ניסיון מעניין שערכתי היה אנדרלמוזיקה בו אספתי מספר מוזיקאים נפלאים וידועים (כעשרה) וערכנו סידרת קונצרטים שנקראה אנדרלמוזיקה
הרעיון היה שאנחנו ננגן ללא תמורה כספית רק לשם ההנאה, וגם הקהל לא ישלם כניסה ,
בצורה זו היינו חופשיים לנגן ככל העולה על רוחנו, היצירות היו אימפרוביזציות מאורגנות על נושאים שונים
לדוגמא קטע בשם "יונה ופינוקיו" שבו המוזיקאים ניהלו דו שיח עם הקלטות של שירת ליוויתנים.
קטע נגינה בחושך מוחלט שבו הקהל התבקש להשתתף באילתור והשמעת קולות.
הנגנים ישבו במעגל על הבמה . אפרט אולי עוד , על כל פנים הנושאים היו בנויים על טכניקות קומפוזיציה של המאה העשרים. הסידרה זכתה להמון קהל יחסית,
והלואי והייתי יכול לשחזר אותה .
 על מה הקהל מצפה מאמן לאחר שקנה כרטיס ועל מה שאמן מחוייב לספק בתמורה ועוד
האם פול אנקה כשהוא עולה לבמה 60 שנה מחוייב לשיר את 'דיאנה ' בכל הופעה, האם כשנקבע לו מופע בהולנד שנה קדימה בתאריך ספציפי בשעה 21 בערב הוא יודע שיגיע לשם כשיש לו חשק
לשיר בפעם המיליון את אותו שיר ? האם הוא כבר מבצע אותו כאוטומט כ 'קראוד פליזר' או באמת שר מעימקי נישמתו וצורך פנימי להתבטא ? 🙂
אחד האנשים היותר מיוחדים יצירתיים וחושבים בתבל הזו היה פראנק זאפה
אמן גדול ורב השראה בנון קונפרמיזם שלו ובתחומים השונים והמגוונים בהם נגע
זכיתי לראות אותו, צעיר ומוטרף ולעקוב ולקבל השראה גם אם לא תמיד המוזיקה עצמה היתה כוס התה שלי  הייתי צעיר וטיפש כשיצאתי מהקונצרט כשהוא התחיל לנגן על החשמלית עם ויברטור..
כאן בדמותו כאיש מבוגר בריאיון בן 10 דקות
http://www.youtube.com/watch?v=UDYzuwG-gOE
סיפרו האוטוביוגראפי שגם תורגם לעברית מרתק.

" יש אנשים שהופכים חשמל למוזיקה ויש שהופכים מוזיקה לחשמל " (א"ש )

חברים מאחל לכם את כל הטוב שבעולם צרפו זאת לפס קול של חייכם
והביטו בשפתיים , ריד היז ליפס, והמימיקה של חצוצרן ומוזיקאי דגול.

''

 –

הקלטה של מופע חי או חי באולפן היא לעיתים עיניין שמקביל לפוטו רצח אם ניתייחס למיקרופון כלעדשת מצלמה אקוסטית, לא תמיד התאורה נכונה הפוקוס מדוייק וכו'
להבדיל מבילוי של ימים ושעות באולפן השהוא בעצם פוטושופ אקוסטי.
'שעות אולפן' הם החומר ממנו עשו להקות זמרים ומוזיקאים יוצרים הרבה פעמים בתהליך מפרך את מיטב הפסלים האקוסטיים.
ודאי הדבר שמבחינת המאזין הטועם אוכל שומע אין הדבר משנה לצריכת המוצר הסופי אלא בתחושה לעיתים.
הוא רואה את הצילום ואומר אהבתי , טעים או לא , ערב לאוזן, לחיך או פחות .
אינו טרוד במחשבה או ניתוח מושכל של איך כיצד וכו'..
שעות אולפן הם הברונזה ממנה מפתחים פסלים אקוסטיים , אך לו היו לי יותר כאלה , בחברת מוזיקאים שאני אוהב :-)….
מאידך תמיד אוהב גם את האיכויות המיוחדות של הפולארואיד.
ושוב מודה לכם על הקריאה והקשב.

בהמשך .

על מוזיקה כשפה. הברות, מילים משפטים, מילים הן מוזיקה שקפאה .  ג'אז הוא שפה .

הפניות:

 צליל מאמר בויקיפדיה
16 לאפריל
כתבה על למה אנחנו אוהבים מוזיקה מסויימת , כתבה בהארץ אונליין.

מוזמנים אל אתר הבית החדש ,כמה קטעים כליים שלי

מודה מראש לאלה שאוהבים לקרוא את מה שאני כותב כאן בשנה וחצי האחרונות' מביא כאן גם רשימת קישורים.  כמו כן אמור לעדכן את מפת הפסטים הקודמים כאן   

הערות לעצמי לדיון:-) ( הערות לעצמי מוזיקה שימושית צריכה רדיו מדיה סביבה מדע חברה כסף יחס בין למידה ושימוש זיהום אקוסטי מודעות ,תבל עשה אוזניו כאפרכסת  צלילים עיליים ורזים
ואגב חלק מהתגובות מרתקות .

 

השאר תגובה